Tänk vad härligt det är med våren och alla dessa sköna extra lediga dagar som kommer ofta.
Idag har allt gått i förberedelsernas dag, tvätt att tvätta, handla diverse bra att ha grejer samt varit och provat linser. Snart snart så kommer dagen då den efter längtade Legolands resan kommer, på vägen dit ska vi plocka upp fyra extra medpassagerare samt ett besök på safariparken. Vilket äventyr ser verkligen fram emot denna resan. Åhh det ska bli så underbart med en minisemester med härligt sällskap. Först ska det packas en massa och sedan ska hunden lämnas till farfar samt packa bilen.
Igår fick dottern feber så just nu hoppas vi innerligt att hon hinner bli frisk innan avresan. Idag har vi haft städdag i föreningen vi städade vid vår lilla lekplats och oj vad fint det blev nu väntar vi på att de kommer och asfalterar.
God natt alla!
Kom ihåg det är ok att känna!
Hej,
SvaraRaderaRamlade på din blogg idag när jag googlade på nasofarynx cancer. Gjorde detta för att min son, nu 17 år, fick den juvenila varianten av din cancer när han var 15 år.
Vet därför lite vad du går/har gått igenom, för jag har varit där varje dag också, fast tillsammans med min son. Känner igen mycket av det du beskriver, av behandlingar, biverkningar, mediciner, känslor, tröttheten,oron, rädslan alla sjukhusbesök, alla kontroller.
Det som jag tycker har varit jobbigt är att pga att cancern är så ovanlig (i alla fall den juvenila varianten) är det svårt att hitta information, som dels är relativ, är relativt ny och dessutom är svensk. Finns ju olika behandlingsformer i olika länder.
Har också varit mycket frustrerande både för min son och för mig att det har varit svårt att hitta andra med samma cancer eller åtminstone samma biverkningar.
Den juvenila varianten är lite annorlunda än vuxenvarianten. Den drabbar ca 1 barn/tonåring per år och nästan alla är killar i förpuberteten eller puberteten. Hösten 2011 var det två killar som fick denna cancer, vad jag vet. En 18-åring i Stockholm och sen min 15-åring i Borås.
Den juvenila varianten kommer av ett virus, Epstein-Barr virus eller Humant Papilloma virus (HPV). Cancern drabbar oftast personer med asiatisk, afrikansk eller medelhavsursprung eller efter besök i dessa områden.
Min son fick genomgå en mycket tuff men relativt kort behandlingsperiod på drygt tre månader samt en lång återhämtningsperiod på fem månader. Han fick cancern i början av åttonde klass och gick i skolan bara halvtid när han var hemma från sjukhuset.
Han fick två kontinuerliga cellgiftsbehandlingar på vardera sex dagar med tre veckor emellan på Drottning Silvias Barn-och ungdomssjukhus i Göteborg samt 35 strålningar på Sahlgrenska med en kortare cellgiftsbehandling varje vecka på Drottning Silvia. Fick en strålningsmask som täckte ansikte och hals. Fick en CVK för mediciner provtagningar samt en PEG, för att han absolut inte kunde vare sig äta eller dricka under och ett par månader efter strålningsbehandlingen.
Nu är det drygt ett och ett halvt år sedan avslutad behandling och han går på olika kontroller med jämna mellanrum. Biverkningarna är flera och livslånga. Detta rör sig alltså om en tonåring, i början av livet.
Nu mår han bra, om man bortser från biverkningarna. Hittills har alla kontroller av magnetröntgen och lungröntgen varit bra och vi hoppas att det fortsätter så också.
Blev så otroligt glad över att hitta din blogg!
Kram,
Carin (mamma till Elia, 17 år)