torsdag 30 augusti 2012

Dag 1

Glömde skriva igår som jag tänkt mig. Så jag skriver gårdagens inlägg idag, så att ni läser det som igår.

Det började med tidig uppstigning 5.30, för mig. Hade gott Om tid innan taxin skulle komma, den skulle komma 6.15. Som av en händelse titta jag ut 5.40 och vem står inte utanför jo taxin. Gick ut och prata. Med chauffören och han undrade snällt om jag möjligen kunde åka tidigare då han skulle hämta ett barn i en av förorterna till Göteborg 7.30. Sa att jag skulle göra mitt bästa, gissa om stressnivån steg lite extra. För jag var inte stressad redan över hela situationen. Som tur var kom min man ner och strukturera upp så att jag fick frukost. Gick ut till taxin 6.00, det var en mycket trevlig chaufför som var utbildad inom fysik och matematik på universitet i sitt hemland. Han fick inget jobb inom sitt område här i Sverige så han börja köra taxi.

Kom till avdelningen och fick träffa min PAS (patientansvariga sjuksköterska) helt underbar människa. Alla på avdelningen är slipper gulliga. Igår gick dagen i planeringens tecken och jag gjorde hörseltest, jag fick även en cvk (centralvenkateter) som sitter under nyckelbenet på höger axel och går in i venen. Hade även inskrivnings samtal med både sjuksköterskan och läkaren. Det må vara att avdelningen befinner sig i på en evakuerings avdelning tills dess att den vanliga renoveras. Vilket medför att rummen är små och att hela avdelningen är sliten, men allt detta kompenseras av den helt underbara personalen. Min man kom på besök på eftermiddagen vilket var underbart, vi tog en promenad och satt i solen.

Oj va mycket jag skrev som vanligt får ni läsa det ni orkar och vill. Dags att säga god natt!

fredag 24 augusti 2012

Fredag

Idag har vi varit och städat på samfälligheten, det blev väldigt fint på lekplatserna.

Idag så har jag varit hos sjukhustandläkaren och fått mina tandskedar. Under tiden så fick dottern umgås med moster och mormor. Hon hade haft det så mysigt och roligt med dem. var förbi på jobbet och hälsa på. Åhh vad jag saknar er, ni underbara, goa arbetskamrater.

Idag i brevlådan låg det en kallelse till strålbehandlingsavdelningen, ska dit den 2 oktober för förberedelser och den 15 oktober drar behandlingen igång. Känns skönt att även ha datum för när strålningen startar. Som det ser ut nu kommer jag fira makens och min födelsedag inneliggandes på sjukhus.

Nu till den svarta sidan av allt. Herre jösses vilken ångest jag får på kvällarna, innan jag ska sova. Förstår mina patienter på jobbet. Det bli till att ringa avdelningen imorgon och be dem skriva ut lugnande. När jag till slut somnar så drömmer jag om alla jag känner, från grundskolan fram till idag och drömmen går alltid över till att bli en mardröm. Ja så nu vet ni även om den mörka sidan av att ha cancer.

Ha det gott och så får vi se när nästa inlägg kommer. Nu ska jag ta och njuta av helgen. Har inte så mycket inplanerat, ska träffa en vän och äta lunch på söndag.

onsdag 22 augusti 2012

Onsdag

Igår fick vi fin besök av min älskade lillasyster, hon följde med och hämta dottern på förskolan. I dagarna två har vi bara myst och spelat spel :)
Idag åkte vi hem till mormor vilket var så roligt, vi avsluta kvällen med pizza mums.
Idag fick jag kallelsen för inlägning på onkologen på Sahlgrenska, nästa vecka bär det av. ÄNTLIGEN! Det blir tidig uppstigning men vad gör det.

måndag 20 augusti 2012

Sjukhustandläkaren!

Idag ringde en snäll tandsköterska och undra om jag kunde komma till sjukhustandläkaren idag. Jag blev glatt överraskad att det gick fort, de hade fått återbud. Väl där så träffade jag en helt underbar tandläkare, jag gillar inte tandläkaren. Hon var helt fantastisk, försiktig och mjuk på handen. Hon hade aldrig sett så fina tänder innan sa hon flera gånger. En massa röntgen bilder togs, jag fick göra avgjutning för florskenor och sedan gjorde hon en väldigt noggrant tandstatus. Jag fick även ett träningsprogram för att käken. På fredag ska jag tillbaka och hämta min florskena. Det känns som ett stort steg närmare behandlingsstart! Idag på posten fick jag ett pocketogram av min underbara vän. Tack så mycket, jag blev väldigt glad för den.

söndag 19 augusti 2012

Tumörkonferens

Dagen börja bra dottern lämnades på dagis och vår taxi kom i tid. Vilken fantastisk chaufför som snabbt ändrade reseriktning när det visade sig att det var total stopp i Tingstad tunneln på grund av en olycka. Vi kom i tid till Sahlgrenska samtidigt som vi kom det en äldre kvinna som suttit fast i bilköerna i tre timmar. Vi pusta ut och konstaterade att hade han inte reagerat och tagit en annan väg så hade vi missat allt. Jag blev tillfrågad om att delta i en studie om hur man mår, själv klart ställde jag upp. Sedan efter det så blev vi visade till ett rum där vi satt 12 personer inkl anhöriga och väntade att vi skulle en och en få gå in till doktorerna och visa upp oss. Kändes lite som märkligt att komma in där och framför en sitter ett tjugo tal olika doktorer och tittar på en medans i mitt fall två doktorer kom och klämde på halsen. Sedan när jag var klar fick jag till JK-mottagningen och träffa min läkare där som berätta vad de kommit fram till.

Jag har nasofarynxcancer med metastaser på båda sidor av halsen, detta är tydligen väldigt vanligt. Det är bara 10-15 personer per år i Västra Götalands regionen som får denna form av cancer.

Behandlingsplanen är att inom två veckor starta med cellgifter som tar fem dagar att administrera, under denna tiden kommer jag ligga inne då jag är högrisk patient för illamående. Jag ska sedan komma tillbaka efter två veckor för att få en till fem dagars kur. Efter detta så startar strålningen som varar i sex veckor, vid tre tillfälen så får jag även cellgifter.

I helgen har vi haft vår bästa vän här för att hjälpa oss att måla klart vårt hus. För övrigt har vi bara inte gjort någonting.

lördag 11 augusti 2012

Det är så skönt att vara hemma!

Idag kom jag äntligen hem från sjukhuset, mannen och dottern kom och hämta mig. Det är så skönt att vara hemma, bara kunna skicka iväg mannen ut på bio var himla skönt. Jag sitter här hemma och njuter av att vara hemma och dottern sover. Dottern hade somnat i bilen och när hon vakna och såg mig så rusa hon fram och bet mig i armen samt klöste mig. En liten tjej som inte riktigt viste vad hon skulle göra med all sin glädje över att mamma kommit hem. Nu har jag fått bekräftelse på att jag verkligen ska till Göteborg på torsdag, är så skönt att ha det på papper. Till mannens stora glädje har jag äntligen läst ut boken som han har väntat på.

fredag 10 augusti 2012

Dagen efter!

Blir ett kort inlägg.

Operationen har gått bra är två halsmandlar kort och en massa prover har tagits bakom näsan, i halsen och på tungan. Får svar på analysen på måndag.

På torsdag bär det av mot Göteborg och tumörkonferans, där ska de bestämma behandlingen jag ska ha. Som doktorerna pratar här hemma så blir det strålning i kombination med cellgifter.

Sov gott! 

onsdag 8 augusti 2012

Onsdag 8 augusti, inskrivning

Idag onsdag 8 augusti blev jag inlagd på öron näsa hals avdelningen, för att göra en MR och för att imorgon opereras. De ska bland annat ta biopsier och sedan opererar de bort mina tonsiller. Fick svar idag på MR:n de hitta ingen primär tumör där heller. Får vi se om biopsierna får napp. Nästa torsdag så kommer jag sitta hela dagen i Göteborg på Sahlgrenska på tumörkonferansen. Så underbart att det börjar rulla på nu :) Resten av dagen fördriv jag genom att prata med narkos och var och hälsa på jobbet. Vilket jobb ni gör mina kära kollegor. Ni är så glada trots att ni har häcken full och patienter högt och lågt. Jag beundrar er så himmla mycket. Sedan värmer det extra i hjärtat när man hör sitt namn ropas i korridoren :) Jag säger det igen det är helt fantastisk skönt att det börjar hända saker. Nu är det dags att lägga ihop allt och krypa undr täcket så jag är utvilad imorgon.

tisdag 7 augusti 2012

Nu börjar det hända......

Idag fick jag svar på PT/CT och den visa ingenting. Så nu går vi vidare med MR och biopsi. Det blev snabba bud för en timme efter att jag pratat med läkaren så ringde kordinatorn och informerade att det blir MR och biopsi imorgon resp torsdag.

Jag kan inte beskriva känslan över att det börjar röra på sig nu.

söndag 5 augusti 2012

Emaus!

Så här dagen efter att vårt underbara besök åkt hem. Vi åkte till Emaus det va roligt, H klappa grisen, kaniner och en ponny. Det sluta med att grisen sprang för den ville inte bli klappad mer.

Dagen avslutades med super god fika och massa prat hemma hos en underbar kollega. Tack ännu en gång för den goa fikan.

Det blir alltid lika tomt och tyst när min underbara vän med familj åkt hem. Saknar dem redan.

Usch för denna eviga väntan.

lördag 4 augusti 2012

Lördag 4 augusti 2012.

Detta är en blogg som handlar om min kamp mot cancern.

Jag är en två barnsmor till ett barn på jorden och en ängel i himlen. Bor i Västra Götalands län tillsammans med man, dotter och vår hund. När jag inte är sjukskriven så arbetar jag som sjuksköterska, vilket jag trivs med jätte mycket.

Jag har varit förkyld till och från hela våren, upptäckte i början av februari att jag hade en svullen lymfkörtel på vänster sida av halsen. Var på vårdcentralen och läkaren där tyckte att den var lite för stor för att bara vara en reaktiv reaktion efter förkylningarna jag haft. Så hon skicka en remis till öron näsa halsmottagningen där började man en utredning. Först fick jag genomgå en datortomografi med kontrast, på den såg man att jag hade tre svullna lymfkörtlar. Efter detta fick jag genomgå en finnålsbiopsi, denna visa att det inte fanns några cancer celler men inte heller på virus eller bakterier. Under tiden som vi vänta på provsvaren fick jag antibiotika kur mot bihållsinflammation och mina lymfkörtlar minskade i storlek. Läkarna var ganska övertygade att då kan de ju inte innehålla cancerceller för då skulle de ju inte reagerat på antibiotikan.


I början av juni opereras lymfkörtlarna bort och jag var inlagd en natt på sjukhuset. Fick prata med läkaren som opererade mig och han sa att när han skulle ta prov material från lymfkörtlarna så var de fyllda med var. Vilket inte heller tydde på att det inte var något annat än en virusinfektion. Veckorna gick och den 16 juli fick jag och min make träffa läkaren som berätta att de hittat skivepitelcancer celler i de tre lymfkörtlarna som de opererat bort. Han berätta även att det var metastaser och att de inte viste vart huvudnumret satt. Fick en massa information men det som fastna mest i minnet var det kommer vara en tuff behandling " MEN DU KOMMER ÖVERLEVA!" 


Den 1 augusti var jag på Sahlgrenska och gjorde en PT/CT. Detta innebär att jag först fick dricka en liten dos kontrast medel och sedan ligga på en brits helt still i 50 min för de givit mig ett radioaktivt spårämmne för att hitta huvudtumören. Sedan var fick jag ligga still i 20 min när de tog bilderna, jag  var bara lite stel efteråt. 

Ja här är vi idag väntar fortfarande på svar från röntgen detta kunde ta 7-10 dagar. Jag hoppas dock att det går fortare.