Har varit dålig på att skriva på bloggen, så här kommer en sammanfattning av min första cytostatika behandling.
Dag 1 (fredag)
Dagen började redan 06:00 då kom nattsköterskan och koppla på det första droppet, ett vanligt natriumklorid dropp med lite tillsatser av magnesium och kalium. Jag får totalt 2 liter innan de kopplar på första cytostatika droppet och den tog fyra timmar att administrera. Ja och om jag inte kissa mycket innan så fick jag förutom ett till dropp, så fick jag urindrivande läkemedel intravenöst. Kan säga att detta inte alls var rolig, tur att toaletten fanns nära och att det fanns två. Jag ber alla mina patienter som jag givit detta läkemedel. Ja jag visste att det gav snabb effekt men usch det var ju vidrigt, hade inte förstått att det blev så kraftig reaktion på läkemedlet. Fick även reda på att om jag fortsatte må bra imorgon (dag 3) så skulle jag få permission tom onsdag (dag 5).
Under tiden som jag var fast i min julgran (droppställningen) så hade jag sällskap av min älskade lillasyster, vi spelade Skibo och som vanligt vann hon.
Vid 15-tiden så fick jag den fina svarta magväskan som jag skulle bära runt på dygnet runt i fem dygn, i den låg cytostatika dropp nr 2. Nu fick jag lämna avdelningen så när det urindrivande läkemedlet slutat verka och min sjuksköterska var nöjd få tog vi en promenad i botaniska trädgården. Vi avslutade kvällen på en helt underbar restaurang, där fick vi sällskap av min pappa. Jag var rätt slut när jag kom tillbaka till avdelningen, mådde fortfarande bra. Sov gott den natten, mätt som en tok var jag med.
Dag 2 (lördag)
Vaknar upp av dagsjuksköterskan som kommer med morgonens mediciner, (1 st primperan, 24 st betapred, mot illamående och till sist 1 st allopurinol). Den sista var för att skydda njurarna. Jag mådde fortfarande bra så det blev permission för min del, maken, dottern och hund kom och hämta mig. Efter detta åkte vi hem till pappa/morfar och åt en fantastisk lördags middag, som alltid när min pappa lagar mat. Vi hann med en tur till Slottskogen och Plikta, dottern lekte inte så mycket utan stod fascinerad och titta på alla barnen. Morfar köpte också en stor fin rosa delfin ballong, dottern började inte leka med den förens vi kom hem. Skönt att komma hem och få sova i sin egna säng.
Dag 3 (söndag)
Samma antal mediciner även denna morgonen. Familjen hade en skön lugn söndag. Maken lagade en god middag. Dottern var på strålande bus humör. Jag mådde fortfarande bra.
Dag 4 (måndag)
Mediciner till frukost och ett besök till stora syster, för övrigt en gick dagen i vilans tecken. En del telefonsamtal och sms. Värken i armen efter cvk inläggningen är borta. Dottern är under dagen på förskolan vilket är så skönt då mamman inte riktigt hade ork att underhålla henne.
Dag 5 (tisdag)
Bara vila hela dagen. Mådde fortfarande bra och det minskade i droppet i magväskan. Började planera inför morgondagens resa ner till Sahlgrenska.
Dag 6 (onsdag)
Börjar med att dottern lämnas till förskolan och sedan hem för att äta frukost. Strax innan jag ska åka till tåget känner jag lågt blodtryck vilket resulterar i en resa till mitt hemsjukhus, efter rekommendationer av Sahlgrenska. Där på mottagningen blev jag visad till en brits i ett provtagningsrum och där låg jag i 1½ timme utan att någon tog blodtryck eller tittade till mig. Sa flera gånger till maken i mitt snurriga tillstånd att jag tyckte det var märkligt. När jag till slut fick träffa läkaren hade allt gått över och jag fick åka hem. Maken körde ner mig till Sahlgrenska för att koppla bort cytostatika droppet. När vi kommer ner konstaterar de att den inte kommer ta slut förrens mitt i natten så jag fick stanna över natten.
Torsdag morgon kommer min sjuksköterska och tar bort min fina kompis från magen. Jag fick åka hem, så skönt.
Nästa tur till Sahlgrenska blir i slutet av månaden