söndag 19 augusti 2012

Tumörkonferens

Dagen börja bra dottern lämnades på dagis och vår taxi kom i tid. Vilken fantastisk chaufför som snabbt ändrade reseriktning när det visade sig att det var total stopp i Tingstad tunneln på grund av en olycka. Vi kom i tid till Sahlgrenska samtidigt som vi kom det en äldre kvinna som suttit fast i bilköerna i tre timmar. Vi pusta ut och konstaterade att hade han inte reagerat och tagit en annan väg så hade vi missat allt. Jag blev tillfrågad om att delta i en studie om hur man mår, själv klart ställde jag upp. Sedan efter det så blev vi visade till ett rum där vi satt 12 personer inkl anhöriga och väntade att vi skulle en och en få gå in till doktorerna och visa upp oss. Kändes lite som märkligt att komma in där och framför en sitter ett tjugo tal olika doktorer och tittar på en medans i mitt fall två doktorer kom och klämde på halsen. Sedan när jag var klar fick jag till JK-mottagningen och träffa min läkare där som berätta vad de kommit fram till.

Jag har nasofarynxcancer med metastaser på båda sidor av halsen, detta är tydligen väldigt vanligt. Det är bara 10-15 personer per år i Västra Götalands regionen som får denna form av cancer.

Behandlingsplanen är att inom två veckor starta med cellgifter som tar fem dagar att administrera, under denna tiden kommer jag ligga inne då jag är högrisk patient för illamående. Jag ska sedan komma tillbaka efter två veckor för att få en till fem dagars kur. Efter detta så startar strålningen som varar i sex veckor, vid tre tillfälen så får jag även cellgifter.

I helgen har vi haft vår bästa vän här för att hjälpa oss att måla klart vårt hus. För övrigt har vi bara inte gjort någonting.

2 kommentarer:

  1. skönt att det finns svar på vad det är och att det nu finns en plan för dig genom skärselden. kärlek

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skönt med en diagnos och behandlingsplanen. Jag kommer må som en gris av cellgiftens och vi ska inte ens prata om sedan hur det kommer bli vid strålningen. Kram.

      Radera