Detta är en blogg som handlar om min kamp mot cancern.
Jag är en två barnsmor till ett barn på jorden och en ängel i himlen. Bor i Västra Götalands län tillsammans med man, dotter och vår hund. När jag inte är sjukskriven så arbetar jag som sjuksköterska, vilket jag trivs med jätte mycket.
Jag har varit förkyld till och från hela våren, upptäckte i början av februari att jag hade en svullen lymfkörtel på vänster sida av halsen. Var på vårdcentralen och läkaren där tyckte att den var lite för stor för att bara vara en reaktiv reaktion efter förkylningarna jag haft. Så hon skicka en remis till öron näsa halsmottagningen där började man en utredning. Först fick jag genomgå en datortomografi med kontrast, på den såg man att jag hade tre svullna lymfkörtlar. Efter detta fick jag genomgå en finnålsbiopsi, denna visa att det inte fanns några cancer celler men inte heller på virus eller bakterier. Under tiden som vi vänta på provsvaren fick jag antibiotika kur mot bihållsinflammation och mina lymfkörtlar minskade i storlek. Läkarna var ganska övertygade att då kan de ju inte innehålla cancerceller för då skulle de ju inte reagerat på antibiotikan.
I början av juni opereras lymfkörtlarna bort och jag var inlagd en natt på sjukhuset. Fick prata med läkaren som opererade mig och han sa att när han skulle ta prov material från lymfkörtlarna så var de fyllda med var. Vilket inte heller tydde på att det inte var något annat än en virusinfektion. Veckorna gick och den 16 juli fick jag och min make träffa läkaren som berätta att de hittat skivepitelcancer celler i de tre lymfkörtlarna som de opererat bort. Han berätta även att det var metastaser och att de inte viste vart huvudnumret satt. Fick en massa information men det som fastna mest i minnet var det kommer vara en tuff behandling " MEN DU KOMMER ÖVERLEVA!"
Den 1 augusti var jag på Sahlgrenska och gjorde en PT/CT. Detta innebär att jag först fick dricka en liten dos kontrast medel och sedan ligga på en brits helt still i 50 min för de givit mig ett radioaktivt spårämmne för att hitta huvudtumören. Sedan var fick jag ligga still i 20 min när de tog bilderna, jag var bara lite stel efteråt.
Ja här är vi idag väntar fortfarande på svar från röntgen detta kunde ta 7-10 dagar. Jag hoppas dock att det går fortare.
Vännen, har tänkt mycket på dig och kommer följa din blogg. Stötta dig så gott jag kan härifrån. Det är en tuff resa du har framför dig, men du kommer vinnande stå i mål!!
SvaraRaderaStora, stora kramar <3
Mikaela V
Tack Mickis. Ja det är en tuff resa jag har börjat och jag hoppas att min styrka kommer göra att jag går vinnande ur denna kamp.
RaderaKlart att du fixar det! Du har gått igenom mycket elände, men det har dock den fördelen att du är starkt rustad att ta dig igenom även detta. Vi är många som tänker på dig!
SvaraRaderaJa jag och min familj har gått igenom mycket elände senaste året. Hade hoppats på att det var vår tur att bara få vara en frisk familj, samt att vi haft vår beskärde del på elände. Tydligen ska allt hända en person. Som du skriver så har jag tagit mig igenom elände tidigare som gjort mig starkare.
RaderaKram.